Ako si zachovať chladnú hlavu a neprísť o psychickú pohodu

Je úplne normálne, že v situácii, ktorá nastala na Ukrajine, pociťujeme negatívne emócie. Aj keď nám samým nehrozí bezprostredné nebezpečenstvo. Je však veľmi dôležité, aby sme sa negatívnymi emóciami, úzkosťami a panikou nenechali zvalcovať. Ako to zvládnuť, prezradí terapeutka Pavlína Rasochová z platformy Hedepy.


Hoci vojnu na Ukrajine nevieme ovplyvniť, vo svojich rukách máme to, aký postoj zaujmeme. Tiež môžeme ovplyvniť, ako sa cítime my a naši blízki. Ako opäť prežívať radosť a ako si zachovať vnútorný pokoj a chladnú hlavu?


„Nebuďte so svojimi pocitmi sami a zdieľajte ich so svojimi blízkymi,“ radí terapeutka Pavlína Rasochová.

Tvrdí, že v prvom rade je dôležité uvedomiť si, že cítiť strach, bezmocnosť, hnev alebo ľútosť je normálne.Nemusíme sa báť prijať svoje pocity a hovoriť o nich. Pravdepodobne sa tak budú obe strany cítiť lepšie.“ Ak nie ste extrovertný typ osobnosti, veľmi účinne môže pomôcť aj vedenie denníka. Nemusíte si doň písať denne. Stačí občas po 10 až 15 minút a už len fakt, že dáte svoje myšlienky na papier, vám pomôže získať odstup a vašej psychike sa uľaví.


Život tu a teraz

Napriek všetkému povedať životu áno.“ To je veľmi známy výrok rakúskeho lekára a psychológa židovského pôvodu, Viktora Frankla, ktorý prežil útrapy koncentračného tábora počas druhej svetovej vojny. Jeho výrok sa veľmi trefne hodí aj do aktuálnych dní.


Aj v týchto zložitých časoch je obzvlášť dôležité sa tešiť z bežných vecí v živote.

Jednoducho nemať výčitky z toho, že si dovolíte byť šťastní. Aj terapeutka Pavlína vyzýva k tejto aktivite. „Pokračujme v tom, aby sme si robili radosť. Je tiež prospešné pokračovať v bežných každodenných činnostiach a čo najviac si ich užívať. Všetci máme nejakú voľnočasovú aktivitu, pri ktorej strácame pojem o čase, uvoľníme sa a ktorá nám prináša potešenie.“


Postarajme sa najskôr o seba, lebo až potom sa dokážeme kvalitne postarať o tých, ktorí sú nám zverení. Je to jednoduchá premisa. Ak chceme psychicky podporiť svojich blízkych, musíme byť najprv sami pokojní. Porozmýšľajte, čo vám robí radosť a pri akých činnostiach sa upokojí vaša myseľ a vnútro. Pokojne to môže to byť cvičenie alebo pohyb všeobecne, ale aj počúvanie obľúbeného playlistu, čítanie, horúci kúpeľ atď. Doprajme si tieto malé radosti čo najčastejšie - môžeme naďalej prežívať šťastie. Áno, je to v poriadku!


Pestujme si vďačnosť

Jedným zo spôsobov, ako zmierniť pocit úzkosti, je pestovanie vďačnosti. Prakticky to môže vyzerať aj tak, že keď sa cítime zahltení informáciami a ozve sa úzkosť, jednoducho zastavíme príval myšlienok a obáv. Minulosť už nezmeníme, budúcnosť v rukách nemáme, no to jediné, čo môžeme mať pod svojou kontrolou, je prítomnosť. „Pozrite sa na to, čo máte tu a teraz, a uvedomte si, za čo môžete byť vďační. Môže to byť dobrá práca, finančné zabezpečenie a pohodlný domov, ako aj naše deti, domáce zvieratá alebo priatelia. Toto "cvičenie" je tiež dobrým základom pre uvedomenie si nášho šťastia (hoci možno nie vo všetkých oblastiach) v budúcnosti,“ odporúča Pavlína.


Mediálna diéta

Hoci je situácia náročná, neznamená to, že sa ňou máme nechať pohltiť. Najviac sa obávame toho, čo nepoznáme a preto dostatok overených informácií je kľúčový. Čím viac informácií máme, tým sme si istejší. Avšak, aj tu si treba uvedomiť, že všetkého veľa škodí. „V tejto situácii môže viac informácií viesť k väčšej úzkosti. Preto je dobré obmedziť médiá a sociálne siete, vybrať si jeden spoľahlivý zdroj a nesledovať ho nepretržite,“ radí terapeutka Rasochová s tým, že: „Správy si môžeme rozdeliť napríklad tak, že si určíme čas, kedy ich budeme sledovať ráno a večer. Ak sa nám zdá, že priama konzumácia správ je príliš depresívna, môžeme tiež požiadať blízkeho človeka, aby nám na konci dňa sprostredkoval tri najdôležitejšie veci, ktoré sa udiali.“


Podajte pomocnú ruku druhým

Úľavu nám môže priniesť aj pomoc druhým. Či už vyvesíme ukrajinskú vlajku, pošleme dar humanitárnej organizácii, alebo využijeme iný spôsob podpory. Možno stačí iba obyčajný rozhovor, pohľad do očí s ľuďmi, ktorí kvôli vojne v ich vlasti našli dočasné útočisko vo vašom meste. Obyčajná ľudskosť a človečina. Niekedy stačia drobnosti. Buďme však vždy citliví aj na svoje vlastné potreby; každý máme svoje limity a naše zdroje osobnej energie nie sú bezodné. Na druhej strane nemusíte mať výčitky, ak z nejakého dôvodu nemôžete pomôcť, alebo neviete ako. „Dajte si pozor, aby ste to s pomocou neprepálili a nevyhoreli ste. Myslite aj na seba. Pomáhajte, ale nie na úkor seba. Stanovte si limity, aby ste mali dostatok času na váš odpočinok a relax,“ odporúča terapeutka.


foto: archív Pavlína Rasochová

Starostlivosť o telo

Naša psychická pohoda sa zlepší, ak sa budeme dobre starať aj o svoje telo. Dobrý životný štýl, ktorý zahŕňa kvalitné jedlo, príjem vitamínov a minerálov, dostatok spánku, pitného režimu a pohybu, telu veľmi prospieva. Čo sa odporúča obmedziť, je kofeín a alkohol.


Ako zvládnuť akútny stres

Ak sa cítime preťažení a zachváti nás panika, môžeme vyskúšať jednoduché dychové cvičenie.

1. Nadýchnite sa nosom a vydýchnite ústami.

2. Výdych by mal byť približne dvakrát dlhší ako nádych. Pri nádychu môžete počítať do štyroch a pri výdychu do ôsmich.

3. Sústreďte sa na samotný dych a jeho prúdenie. Sledujte, ako prúd vzduchu prechádza dýchacími cestami.

4. Ak vašu pozornosť upúta niečo iné, pokúste sa nenásilným spôsobom vrátiť k dychu.


Dôležité je sústrediť sa na naše prežívanie v prítomnosti, tu a teraz. Ak prežívame úzkosť, nie sme v prítomnom okamihu. Najmä pri fyzických prejavoch stresu, ako je búšenie srdca, problémy s dýchaním alebo tráviace ťažkosti, môže pomôcť ukotvenie v priestore - pocit, že sa vaše nohy dotýkajú podlahy, alebo vedomé opretie sa o stenu či operadlo stoličky.


Požiadať o pomoc je prejavom odvahy

Ak sa stále necítite najlepšie po psychickej stránke, môžete využiť ponuku platformy Hedepy a vyskúšať psychoterapiu cez videohovor.