Ako prežiť hladký návrat do práce pri dieťati

Návrat do práce po rodičovskej „dovolenke“ je náročný proces. Mnohé ženy bojujú s nízkym sebavedomím, aj s výčitkami a obavami z toho, ako prechod do pracovného života s deťmi na krku zvládnuť bez ujmy. Ako z toho vyjsť ako víťazka? Čo je skutočne dôležité a ako vykročiť s odhodlaním a pevným krokom do novej etapy života, poradia ženy - matky, ktoré touto cestou kráčali tiež. Navyše, prezradili aj desatoro rád, ako to všetko zvládnuť s úsmevom a gráciou.



Očakávania rodiny, zamestnávateľa, ale aj tie vlastné sú neraz ťažkou skúškou pre každú matku, ktorá sa vracia späť do práce. O to viac, ak je to nové zamestnanie. Nájsť pri tom všetkom vnútorný pokoj a balans nie je samozrejmosťou. Ten spočiatku nenašla ani Ivana Vagaská, matka sedemročných dvojičiek, keď sa po dvoch rokoch vracala do práce. Ivana je výkonná riaditeľka združenia firiem, Business Leaders Forum a ambasádorka Lean In Slovakia.


Čím viac sa o balans snažíme, o to horšie sa cítime, keď ho nedosahujeme. Keď som upustila od očakávaní, že všetko budem mať dobre vyvážené, že budem mať čas na rodinu, prácu aj seba, tak som sa nielenže upokojila, ale rýchlejšie dosiahla balans.“

Jej deti mali v tom čase dva roky a v práci bola na čiastočný úväzok za pomoci oboch starých mám, ktoré mala po ruke. „Moja predstava bola taká, že v utorky a štvrtky budem chodiť do práce. Deti budú v tom čase u babiek a bude to vyvážené. Ale tak to nikdy nie je. Práce začne byť viac, deti ochorejú, deje sa x vecí a málokedy to zapasuje tak, ako chceme. Ten prvý, prechodný rok bol pre mňa veľmi stresový. Chýbal mi balans. Pomohlo mi uvedomiť si, že nie sme pánmi konkrétnych situácií. Občas sa nám veci vymykajú z rúk, preto je dôležité trochu poľaviť z očakávaní, že bude všetko perfektne fičať“.


Podeľte sa o povinnosti v domácnosti

S nástupom do práce sa mení aj zabehnuté fungovanie v rodine. Práce začne pribúdať, času na deti, manžela a domácnosť bude o niečo menej. Dobrou správou je, že na to nemusíte byť sama. Transformačný líder Ján Košturiak hovorí, že niektorí ľudia sa narobia len preto, že si prácu nevedia uľahčiť a správne zorganizovať. Vzorec produktivity podľa neho nehovorí vôbec o tom, že máme robiť ťažko a veľa. Naopak. Máme sa sústrediť na to, čo je dôležité a ostatné vôbec neriešiť.“


Michaele Pastorkovej, zdravotnej klaunke a regionálnej koordinátorke tíme OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors s týmto uvedomením pomohla aj práca: „V nemocnici som zažila a videla rôzne náročné situácie. Keď som sa vrátila domov, vôbec mi nevadilo, že dieťa nespí, že máme doma neporiadok, že nemáme navarené. Vtedy som bola naozaj vďačná, že sme zdraví a vedela som, že nie je najdôležitejšie v živote mať presný spánkový režim či dokonalú domácnosť."


Michaela takisto zdôrazňuje dôležitosť podpory od manžela i najbližších aj otvorenú komunikáciu. Nebáť sa povedať, s čím potrebujete pomôcť a rozdeliť si úlohy v domácnosti. Nemusí ísť len o partnera - často vedia pomôcť rodičia či iní blízki príbuzní.


Je absolútne legitímne požiadať o pomoc a vôbec sa pri tom nemusíte cítiť previnilo. Matka nie je žiaden superhrdina.


Unavená matka nie je schopná nehy. Ivana radí matkám, ktoré sa vracajú do práce, aby neboli jedinou manažérkou v celej domácnosti. Už dávno sme mali prekonať stereotyp, aby matka mala na svojich pleciach popri práci aj manažovanie rodiny a domácnosť. Jednoducho, to nie je fér,“ vysvetľuje s tým, že „je preto potrebné, aby sme túto nezmyselnú spoločenskú normu začali meniť od seba.



Jasne komunikujte svoje očakávania aj možnosti

Návrat do práce po kratšej či dlhšej materskej má svoje špecifiká. Je dôležité jasne komunikovať svoje očakávania aj svojmu zamestnávateľovi. „Pred návratom do zamestnania som si spísala svoj hodnotový rámec, aby som sa v kritických momentoch vedela rozhodnúť, ktorú oblasť môjho života uprednostním a nebudem mať z toho výčitky. Pomohlo mi to aj ujasniť si, do čoho som a do čoho už nie som ochotná ísť v zmysle pracovných ponúk. Treba vedieť povedať aj nie,“ prezrádza matka dvojročnej dcérky Mária Mrázková, programová manažérka z firmy Google. Tri mesiace po pôrode začala opäť pracovať na čiastočný úväzok.


Ženám radí, aby si jednoducho pomenovali svoje možnosti a neprecenili svoje sily.Nechajte si otvorené možnosti a uvidíte, ako to budete zvládať. Nesľubujte svojmu zamestnávateľovi, že už o tri mesiace prejdete na full-time, ale počkajte si, ako sa vám bude situácia vyvíjať“.


Odporúča tiež zadefinovať si svoje hranice, kam už nechcete zájsť. Je veľmi dobré vedieť, čo vás robí šťastnou, a čo už je nad vaše sily. Prečo? Lebo naše vnútorné zdroje, fyzické zdravie a duševné sily sú obmedzené. Strážte si to.


Zadefinujte si svoje hranice

Predovšetkým na začiatku pri nástupe do práce netreba mať veľké oči, lebo všetko sa vyvinie postupne. Preto je múdrejšie začať trochu flexibilnejšie. Nebojte sa odkomunikovať kolegom aj to, ako sa cítite. Ak pracujete z domu, jasne si zadefinujte svoju kanceláriu, či pracovný priestor a počítač odtiaľ nevynášajte. Nestane sa vám tak, že budete pracovať v obývačke či na kuchynskom stole. Aj keď máte home-office, k lepšej efektivite pomáha aj to, keď sa ráno oblečiete tak, ako keby ste boli reálne v práci. Zabudnite na vyťahané tričko a tepláky. „Je to pre mňa pozitívna zmena a vplýva to dobre na moju náladu, keď sa raz za čas môžem krajšie obliecť, vybrať si tú peknú košeľu, ktorú som posledné dva roky nemala príležitosť nosiť, aj keď sa pripájam len cez obrazovku,“ vysvetľuje Mária.


Čiastočný úväzok je dobrá voľba. Na začiatok.


Je veľmi dôležité, aby ste pri komunikácii so svojím zamestnávateľom povedali nahlas a jasne svoje možnosti a očakávania. Veľmi dobrou alternatívou pri rozbehu v práci po materskej dovolenke môže byť práca na čiastočný úväzok.

Môže byť vítaným prechodom k plnému úväzku. Podľa Ivany to nie je taký radikálny krok a aj voči vašej rodine i vám to môže byť lepšia voľba postupného nábehu do pracovného procesu. „Každý si to musí nastaviť podľa seba, ale mne sa páčila tá postupnosť“.


Nerezignujte na profesionálny rast a nevzdávajte sa svojich ambícií iba preto, že ste sa stali matkami. Práve naopak.



Čas na materskej dovolenke vás naučil množstvo zručností, ktoré ste predtým nemali tak rozvinuté a preto nie je na mieste skláňať hlavu. Získali ste napríklad senioritu v rozhodovaní, ste efektívnejšia v časovom manažmente, v plánovaní. Pracujte so svojím sebavedomím a keď máte túžbu po líderskej pozícií, choďte do toho. Začnite ale postupne. Dobrým odrazovým mostíkom môže byť spočiatku aj čiastočný úväzok.


"Nevyužitá príležitosť je niečo, čo sa vám už nevráti. Ale je úplne v poriadku si priznať, že niečo aktuálne nezvládate, lebo toho je jednoducho priveľa. Skúsite to neskôr, keď deti trochu odrastú. Chýb a zlyhaní sa netreba báť. Pomenujte si ich, prijmite ich a choďte ďalej,povzbudzuje Ivana.


Mentálny oddych aj profesionálny rast v práci

Život s deťmi je občas chaos, ale pre mnoho žien je práve práca takmer jediné miesto, ktoré môžu mať pod kontrolou. Navyše jej ďalším benefitom môže byť aj fakt, že si v nej mentálne oddýchnete, hoci môže byť náročná. „Nič ma nerušilo, žiaden plač či krik. Vedela som si zadeliť prácu a odkontrolovať si ju. Navyše tam bol obrovský pocit satisfakcie, že to zvládam. V práci som tak veľmi rýchlo nadobudla pocit sebaistoty, aj keď som bola dva roky mimo nej na materskej,“ prezradila Ivana. Tvrdí, že práve pocit sebavedomia a dobrého pocitu zo seba samej pri práci, ktorú robíte vám pomôže aj v materstve. Jednoducho vziať si to obohacujúce a dobré z oboch svetov - materského aj pracovného.


Veľmi podobnú skúsenosť má aj Michaela: „Práca ma veľmi napĺňala a keďže som cítila, že v som na začiatku nebola taká dokonalá mama, ako by som chcela, tak som veľmi potrebovala niekde ísť a robiť veci tak, ako ja chcem. Ísť do práce a utvrdiť sa, že niečo viem, v niečom som dobrá.“


Každá žena má svojich 24 hodín a treba myslieť aj na seba. Ostatné počká. Nedá sa predsa stále len rozdávať. Dopriať si čas iba pre seba nie je luxus, ale nevyhnutnosť. Kvalitný spánok, dobré jedlo, ticho, kniha či káva v meste s priateľkami. Toto všetko potrebujete, aby ste nabrali vnútorný pokoj a rovnováhu.


Aj keď Michaela zvládala materstvo a prácu, časom si uvedomila, že nemá čas sama pre seba. „Moja práca je celkom náročná aj po psychickej stránke, niekedy skončím a som vyšťavená. Raz sa stalo, že som po práci zostala s kolegyňou na obed a uvedomila si, ako potrebujem taký reset. Vypnúť a dočerpať energiu. Keď som len rýchlo z práce utekala domov, išlo to so mnou dole kopcom. Keď si po práci doprajem chvíľu času, či už na prechádzku, obed, alebo len rozhovor s kolegom, prídem domov oveľa oddýchnutejšia a schopná vnímať svoje dieťa.“


Mária tiež bojuje o čas pre seba. Stále má totiž pocit, že musí byť neustále produktívna. „Čas pre seba neexistuje, musíte si ho jednoducho urobiť. Nikto vám ho neprinesie a nepovie, aby ste si oddýchli a sadli si. Tak to v reálnom živote nefunguje.“ Mária matkám odporúča, aby si vedome plánovali svoj čas, lebo iba tak môžu byť efektívnejšie v ďalších svojich aktivitách. „Venujte sa svojim záľubám. Ak žiadne nemáte, vytvorte si nejaké, mimo vašej rodiny, partnera a detí. Porozmýšľajte, čo vás bavilo v detstve alebo čo ste snívali, že sa chcete naučiť. Nikdy nebude vhodnejšia príležitosť ako práve teraz.“


Plánujte si svoj čas pre seba, zaznačte si ho do diára a efektívne ho komunikujte svojej rodine. Tento čas nech je len váš. Dobite svoje baterky. A nebojte sa byť aj neproduktívna. Stačia aj drobnosti, napríklad ľahnúť si na gauč a pozerať von oknom. Bez potreby niečo dokázať sebe či okoliu.


Desatoro na cestu v novej etape vášho života po materskej
1. Nemajte od seba priveľké očakávania. Radšej reálne, než prehnané očakávania. 2. Zabudnite na dokonalosť a perfekcionizmus. 3. Nájdite si čas na seba a partnera. Bez detí. 4. Produktivita neznamená pracovať veľa a ťažko. Ale efektívne a rozlíšiť to, čo je skutočne dôležité. 5. Podeľte sa o prácu v domácnosti s partnerom i deťmi podľa ich veku a schopností. Nemusíte byť na domácnosť sama. 6. Požiadajte o pomoc. 7. Jasne komunikujte svoje potreby a možnosti okoliu. 8. Povedzte svojmu zamestnávateľovi o svojich možnostiach a predstavách. 9. Nerezignujte na profesionálny rast iba preto, že máte deti. Raz vyrastú. 10. Strážte si svoje hranice a zdroje (zdravie, energiu, čas, peniaze).


Článok bol napísaný na základe diskusie z programu Back In Business 2 (Návrat do práce po rodičovskej dovolenke). Tretie kolo programu otvárame v apríli. Registrujte sa už teraz tu: www.leanin.sk/back-in-business.